Regen fietsen en lafaards .... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu Regen fietsen en lafaards .... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu

Regen fietsen en lafaards ....

Blijf op de hoogte en volg Lonneke van Welie

04 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Ik zeg hohoooi en Jan zegt euj,
Hoe is het daar bij jullie zonder tocht der tochten maar wel met tocht regen en veul hagelslag ….?
Ik schat zo in dat er binnenkort ook weer veel oranjegekleurde hagelslag en ander oranje smulgerei verkocht gaat worden …. 3 werf hoera voor Bea.
Opstekertje in tijden van “crisis ”.

Gezellig trouwens, jullie reacties.
Hier is het als vanouds, wat inhoudt tropisch warm met véél regen, wat overigens helemaal niet vervelend is daar ik zonder dit kostbaar goedje wel erg heet aanloop én we dolgraag onze nieuwe vrolijke kitsch gebloemde plu van wie anders dan de Chinees wilden uitproberen.
Die zei bij opening: “klik klak en toen krak”… in die volgorde en dus kult ons dat niet meer en hebben we nu een heuse groene Hindoestaan in huis …. en dus lamakommuh die regen!
Daar waar je vooral `s nachts last hebt van geblaf gehuil en gedoe van de vele straathonden zul je ze bij regen niet horen of zien (“de lafaards ” zegt Jan), dus dat is dan nóg een prettige bijkomstigheid.

De buurt hier is nog steeds gezelli, is het niet dat onze tegenoverbuum meent dat de hele straat 24/7 moet meegenieten van zijn meest fantastische Suri-popmuziek die door de giga-boxen op z´n balkon staat te loeien …. zelf staat er hij er verdomde chill langs en maakt hele belangrijke moves, zal wel Para-entertainment zijn ofzo … (heb ´m al n gulden beloofd als hij ´m uitzet, maar hij gaat alleen maar harder)
Nou zit ik momenteel met een lading pieperschillen te koekeloeren die ik aan de kippen wil voeren, laat hij nu de enige in de straat zijn met kippen!
Hm, denk dat ik maar gelijk een plaatje aanvraag ….
(BTW Oscar Harris is nu op tv met de fantastische 70- er jaren hit “Follow me”. Ai, wat een openbaring, altijd gedacht dat hij iets over palmen en bami zong … ”Palm mie”!)

Verder, streetlife in onze Anniestraat … sommige kids hier fietsen met een jaren 80 zakradiootje op volle toeren met een flinke sliert kids er achteraan crossend en gillend…follow the leader….
Onze naaste buren, een ouder echtpaar, begint elke ochtend steevast met The Times op hun balkonnetje.
Meneer heeft er een klein Barbiespiegeltje hangen waarin hij zeer geregeld een kijkje neemt en zijn ringbaard ´s flink opborstelt.
Mevrouw houdt de buurt goed in de gaten, met ons erbij...dusss….
Verder zit er om de 300 meter een Chinees, hier in Su zijn dat de supermarkten die de Chinezen jaren geleden hebben opgekocht van de Hindoestanen die ze destijds opgezet hebben.
Geen andere bevolkingsgroep dan de Chinezen heeft deze winkels daar er niet tegenop te concurreren valt met het altijd en eeuwig werken wat zij doen, 24/7 zelfs met de feestdagen.
Maar ik wil ze volgend weekend nog wel eens zien … het Chinese nieuwjaar begint dan, meen de 10e februari. (is het dan ook geen carnaval?)
Maar om terug te komen op onze Chinees, er woont en werkt een heel jong tienermeisje daar van ´s morgens voor dag en dauw tot ´s avonds laat.
Als ik haar daar wat over vraag, in het Chinees natuurlijk want de Chinezen praten hier geen Nederlands, dan zegt ze het niet erg te vinden en school niet te missen.
Pa staat er ook bij en ja, die schijnt ook een bietje Chinees te kunnen en dus heb ik niet meer doorgevraagd, maar misschien is dat mn volgende Nederlandse-les-klant.
De Chinese Harold, de supermarktjongen van vorig jaar die ik een Nederlandse veelal huishoudelijke lading had geleerd,(muskietennet, touw, wasknijpers en nog meer van die spannende dingen) kwam ik van de week tegen en hij begon uit zichzelf met een big smile (tís een Chinees hè) te vertellen dat het gggoed ggging en begon het ABC op te dreunen … kèk, ziede!

We hebben de afgelopen weken Paramaribo weer ´s lekker op de fiets verkend, we exploreren wat af, willen elk hoekje gehad hebben.
Vandaag waren we ergens in een omgeving met veel palmen, slootjes, bananenbomen in onze onafscheidelijke regen natuurlijk, krijgt Jan een lekke band!
Pompje en bandenplakspul had ik vergeten (joh) en ja…wat doe je dan in de middle of nix met nog een héle lange weg terug te lopen en met welgeteld 1 huis in zicht….juist….de dogs trotseren die het erf bewaken en vragen om hulp.
Blijkt er gewoon een fietsenmaker te wonen!
Die zet de fiets ´s ff op de kop en na gedegen onderzoek joepst hij een gemene punaise uit de band.
Wat toevallig, zo net voor zijn huis.
Ondertussen zit ik met de rest van de Javaanse familie te “zondagmidaaage” bietje op z´n half Dreumels/Javaans want Nederlands spreken ze maar een beetje en oma helemaal niet.( zij mompelt voor mij een wat vreemde taal en is verder van het lachen, knikken en gluren).
Eén van de honden op het erf jankt enorm en plots heft oma zich overeind en schreeuwt: ” Hou je bek!”
Oef! Wat nou geen Nederlands kunnen!
Nou, bandje gemaakt, wij weer op pad … zijn op die route maar 1x terug gemoeten voor nog een gat !"#$%&_()'###

Verders komt gelukkig ook aan dit geblaat een end.
Jan zit lekker voor de tv te hangwangen, ipv Bay Watch heb je hier C-Watch, nóg beter!
Ik ga nog wat genieten van wat muziek op de casetterecorder …. ja je gaat hier heerlijk terug in de tijd … wat nou Iphone …
Oké, C-Watch is jammer genoeg afgelopen en Jan is nu toch echt helemaal van de waps door éne “Ed Brodie” , je móet ´m ff bekijken op You tube, dit wil je niet missen!
Plezier!

Groeten en ik zeg “ lang leve de bont gekleurde plastic krulspeld!”
Hij is op z´n retour.

X Jannus & Lonnus


  • 04 Februari 2013 - 07:31

    Yuri:

    ED BRODIE!!
    die gaan we op vrijdagavond aanvragen in de toekomst!

    gagulliegoe!

  • 04 Februari 2013 - 07:36

    Ingrid:

    Morgu,

    Da's nou eens de dag goed beginnen! Bril op en lezen!
    Geniet ervan x

  • 04 Februari 2013 - 08:58

    Chriske:

    Is Marie der ook bij?

  • 04 Februari 2013 - 11:37

    Polleke Wittuwel:

    Wa Hedde gillie het slecht daaro... Hier komt iedereen net de schrik van bea te boven en de teleurstellende winter die wéér niet voor de tocht der tochten zorgde.. gelukkig komt komend weekend wel weer de tocht der tochten, dus daar zullen we, de Kruusruukers, flink van genieten.. ik zeg ou, ullie, nog veel plezier!! Groenten!!

  • 04 Februari 2013 - 18:32

    Piet Eigus:

    Oh, ik voel hem al, die Ed Brodie krijg ik er binnenkort voor niks bij! Den Helma is hem er ook tussen uitgepeert dit zit nou down-under. Ik weet het niet meer had ze nou ook een fiets of een camper gehuurd?


  • 04 Februari 2013 - 19:16

    Gertrud:


    Lekker verslagje. Pas op voor storm als jullie in 't kleinste kerkje 't rozenhoedje zitten te bidden en 't hele zaakje gaat de lucht in. Zijn er geen katten in Su, we horen alleen maar over honden de loftrompet afsteken en inderdaad.. ook wij zijn benieuwd naar Marie en d'r tekenoor. Toch maar effe checke. Dacht dat Jan fietsenmaker was??..of werkt ie niet op zondag.Gullie redt 't wel daargunder,dus zeggen wij: Houdoe en Alaaf maar vast.

  • 06 Februari 2013 - 16:40

    A'mieke:

    :-)

  • 06 Februari 2013 - 19:43

    Leny:

    Heuj daor! Ik lees het al; niks te beleven en grote verveling! Dus..... daar mijn sollicitatie in Suri niks is geworden mogen jullie es lekker voor mij gaan uitzoeken of er niks leuks te doen is voor mij daaro! Gewoon lekker grafisch, mooi bedrijfje, veel vrije tijd en een leuk onderkomen daar wil ik t wel voor doen. Succes en ik verwacht minstens 2 leuke vacatures per week :-)

  • 10 Februari 2013 - 19:11

    Mirjam:

    't is beter vertoeven in de bushalte dan in zo'n kerkske zie ik wel ... Hé Jan daar heb je een leuke opknapperd aan voor jouw timmertalent!

  • 17 Februari 2013 - 17:15

    Gerardje Van Welie:

    Waneer komt er weer een nieuw spannend avontuur, ik ben er helemaal klaar veur!!!

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

suriname

Recente Reisverslagen:

02 December 2015

laatste tripje

02 December 2015

Berg & Dal, Bigi Pan & dogs

02 December 2015

Suri-movie, Commewijne, Warapphakreek & Overbridge

02 December 2015

Buurt, werk en bontebloemenjurk

03 Maart 2015

In de pas zonder m´n pas
Lonneke van Welie

Actief sinds 23 Dec. 2010
Verslag gelezen: 1210
Totaal aantal bezoekers 47792

Voorgaande reizen:

08 Januari 2019 - 02 Juli 2019

Suriname & Caribien

12 Februari 2015 - 03 April 2015

Prrrrt 2

15 Januari 2012 - 25 Maart 2012

suriname

Landen bezocht: