In de pas zonder m´n pas - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu In de pas zonder m´n pas - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu

In de pas zonder m´n pas

Blijf op de hoogte en volg Lonneke van Welie

03 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Onze Su reis begint altijd met een fantastisch, een dikke fantastisch.
De route van het vliegveld naar Paramaribostad in de avonduren bij een slaperig roranje ondergaand zonnetje loopt door een vol groene jungle met hier en daar een dorpje waar kinderen druk doende zijn met voetballen en boompje klauteren.
Waar vaders loom onder diezelfde boom hangen en wat sleutelen aan de brommer (voor de liefhebbers...Suzuki GSX 1100 S Katana) en mams die met de laatstgeborene op de rug nog even een kakelende kip van kop ontdoet...voor de Roti van morgen...
Watertanden...
Tja, zo 'veggie' Jan en ik vanaf 1 januari bezig waren, zo non veggie zullen we de komende periode zijn.
Smikkelen & smokkelen mag.

Jan eet deze week niet zo goed (ikke overigens voor 2) daar hij wat grieperig vertrokken is uit Nederland, het kulleke!
Best wel 'heulheet' om bij deze temperaturen ook nog koortsig te zijn, maar zelf zegtie: 'Älles beter dan die flauwe 7 graoi in Nederland' dussss....
Bij mij sloeg de hitte direcct op m'n bol qua vergeetachtigheid...
Dag 1..bloodyhot...we lopen, in Nederlandse tred dus nog enigszins gehaast richting centrum van Para om SIM kaartjes aan te schaffen bij Digicell.
Eenmaal daar, de wachtrij doorstaan, blijkt dat je je legitimeren moeten.
Huh..grommm...dat hebben we niet bij ons en dus lopen we wederom in Nederlandse tred terug naar ons lieftallige huisje aan de Julianastraat voor ons paspoort.
Jan trekt vanwege griep de hitte niet meer en verdwijnt bij thuiskomst linea recta naar de bedstee en ik, na de nodige ziekenzusteractiviteiten weer naar het centrum richting Digicell.
Inmiddels is mijn Nederlands loopje al iets meer Surinaams geworden, nog steeds ietsje te snel, maar ik kom al aardig in de buurt.
Ik sta weer lekker in de rij...wachten...wachten...houkvan...en kom dan, gelukkig nog nét vordat ik aan de beurt ben erachter dat ik m'n paspoort wéér vergeten ben! LÓN! Ik stap nu weer woest (terugval in Nederlandse tred) door de straten van Para naar huis...
"wat ben je snel lieverd" roept Jan inmiddels ijlend van de koorts.
Ik meld m'n stunt en Jan meldt "Hoe kunde nou..."...ik maak me uit de voeten....
Huuj wacht..paspoort mee Lon!
Ik hervat m'n Simkaarttocht, inmiddels met een flinke blaar tussen de tenen rijker van de te lang niet gedragen olijke flipfloppertjes.
Eenmaal bij Digicell zie ik dat het bordje 'Closed' er zojuist neergehangen wordt! Ik klop en rammel en rammel nog harder aan de klink maar dat heeft geen enkele zin, pauze is pauze Lon!
Gelijk hebben ze.
Alleen ben ik nu oververhit! Kookpunt bereikt...Fuuuuuuuuuut!
Mn tred terug naar huis is Surinaams! Eindelijk! Het is weer gelukt, hij zit er weer in.

By the way, Simkaartje heb ik inmiddels gewoon bij ons om het hoekie gekocht...tsss...xegnix....

Zomerse groet
Janenlon



  • 03 Maart 2015 - 18:14

    Vamoek:

    Lon, lon ,lon Het is weer als vanouds, of nog stééds...,!! Maar afijn, 't is oe gelukt.
    Je zult toch 'n ijsblok op Jan's kupke moeten leggen om af te koelen, anders komt er geen goei fiets tevoorschijn. Ben wel benieuwd wanneer de 1ste crash plaatsvindt tussen de nieuwe Dirc en jou!
    Hou ons op de hoogte want da's pas echt genieten!
    Zijn de Ned. spullen al aangekomen ondertussen of hoor je dat niet.
    Nou, Lon hou je gewicht in de gaten anders trekt 't vliegtuig 't niet. werk en masseer maar lekker en duw Dircje maar gerust kopje onder in 't vlinderbad, mag van mij.
    Veel grs en xxx voor jullie 2. Vamoek

  • 05 Maart 2015 - 15:01

    Mirjam:

    Ik zie het al helemaal voor me, een verhitte, steeds kwaaiere Lon met t stoom uit dr oren!! Hoe meer jij je kwaad, hoe grappiger de stukjes. Schrijf t maar mooi van je af, kunnen wij hier ook weer meelachen en meebeleven. Heb je Tante al gezien/gesproken? Hoe is het nu met Jan, istie weer een beetje boven Jan? Veel plezier, groetjes Mirjam

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

suriname

Recente Reisverslagen:

02 December 2015

laatste tripje

02 December 2015

Berg & Dal, Bigi Pan & dogs

02 December 2015

Suri-movie, Commewijne, Warapphakreek & Overbridge

02 December 2015

Buurt, werk en bontebloemenjurk

03 Maart 2015

In de pas zonder m´n pas
Lonneke van Welie

Actief sinds 23 Dec. 2010
Verslag gelezen: 587
Totaal aantal bezoekers 47799

Voorgaande reizen:

08 Januari 2019 - 02 Juli 2019

Suriname & Caribien

12 Februari 2015 - 03 April 2015

Prrrrt 2

15 Januari 2012 - 25 Maart 2012

suriname

Landen bezocht: