Ik zeg unnu goeiedag (schotel) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu Ik zeg unnu goeiedag (schotel) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu

Ik zeg unnu goeiedag (schotel)

Door: lonenjan

Blijf op de hoogte en volg Lonneke van Welie

23 Januari 2012 | Suriname, Paramaribo

Haai haai,

Gezelli al die reacties.....

Zijn nu een een weekje in Suriname en de stand Jan versus de kakkerlakken is nog steeds een teleurstellende 1-0.
Heb nog wel een joekel gezien van een decimeter maar die had last van drempelvrees, de stumpert.
Verder wat vleermuisjes die zo nu en dan het vertrek binnen komen vliegen, veel hagedisjes en nogal wat muggen die om Jan heenzwermen....(smullen, die bloedgroep van Jan) dus het is tnt een makke dierentuin.
We wonen in een zijstraat van een erg drukke straat (De Kwatta) in een mooi groen stuk Paramaribo, De Boerbuiten, op het terrein van de stichting Unu Pikin waar we dus gaan werken, in een soort open loods met daarin zeecontainers als kamer en wat appartementjes waarvan er 1 voor ons is.
Er zijn hier zo´n 10 mensen woonachtig, geen zeebonken wel stagaires, overwinteraars en vrijwilligers van de stichting Unu Pikin.
Een gezellig clubje bijelkaar met hier en daar zeer bonte vogels ertussen.
Zo ook een wat oudere tante (en we noemen haar ff Tante) die is opgegroeid in S. maar alweer 40 jaar woonachtig is in De Bijlmer, dus ze voelt zich een rasechte Amsterdammer die je niks nada nakkes wijsmaakt.
Ze leukt de boel flink op met haar verhalen en manieren.
Ze blijft nog een dikke maand, maar ik ga d´r nu al missen...!

Afgelopen vrijdag was er het 5 jarig jubileum van de stichting.
Handig, daar we op die manier gelijk alle medewerkers, bestuursleden en het ontstaan en verloop van de stichting mee hebben gekregen.
Gezellig gebeuren met een triomfantelijke Surinaamse fanfare, hapje, drankje en natuurlijk Tante die de voorheen first lady, mevrouw Venetiaan (die ivm de opening van de fietsenwerkplaats aanwezig was) lekker in de arm pakte en zij zo samen wiegend en dansend de ronde maakte langs Tante´s eigengemaakte Suri-hapjes hmmmmmmm...echt die Surinaamse dames kunnen koken en hebben swung!!!en zijn zo heerlijk laagdrempelig... kunnen we een puntje aan zuigen....

Buiten Tante wil ik jullie ook voorstellen aan Marietje. Zij is samen met Ciska (laatste is meer op achtergrond) de killer-en safetydog.
Als bewoner moet je altijd langs Marietje die ons woonverblijf bewaakt met huid & haar.
Alles wat ze niet kent of wat haar niet zint, kan me toch op een partij geblaf en gegrom rekenen. Om mee te beginnen is er bijna geen werknemer van de werkplaats (die naast ons verblijf staat) welkom. Ook is er geen bezoeker van de bewoners, klant van de werkplaats, buur, chauffeur of kind, welke op het veld bij ons verblijf speelt, die wordt genegeerd door Marie...nixnie...
Zelfs de meest stiekeme sluipactie wordt waargenomen en wild blaffend gemeld en ze zal, als zich de kans voordoet, niet nalaten om s lekker te happen.
Maar zoals ik al zeg, wij bewoners hebben alleen baat bij Marie, ze is `poeslief` als je binnenkomt.
Al met al is Marietje hier de baas en nie anders!
Marie domineert en houdt de boel draaiende, ze is de spil in het hele gebeuren, zonder haar heeft de ochtendstond geen goud in de mond.
Een dag ginne Marie is een dag niet geleefd en dan heb ik niet overdroven...
Momenteel ligt ze voor het hek wat te luieren, waar ze ook heel goed in is.
Da´s ook Marie!
Ciska ( we noemen d´r Gijsje) haar waakmaatje, heeft momenteel haar oorschelp helemaal onder de teken, heb nog nooit zoiets gezien.
Het is en blijft daar een nest, echt een bonk teken!!!
De dierenarts schijnt er ook niet veel mee te kunnen en de behandeling hier is dus schijnbaar niet toereikend.
Weet misschien iemand een goed huis-tuin en-keukenmiddel?

Afgelopen week had een hoog lummelgehalte, en dat beviel nog prima ook.
Beetje acclimatiseren en de wirwar van de straten van Paramaribo in m´n kop zien te krijgen middels de fiets.
Ben een regelrechte ramp als het gaat om orientatie, m´n richtingsgevoel werkt veelal tegenovergesteld, maar ook dat is dan weer niet constant, duss kan er niet op rekenen.
Jan daarentegen is geboren met de routeplanner in de kop, echt knap.
Hij is nu mijn Tomtomgod ! (mocht Tomtom in de naam gewoon weglaten van ´m)
Voor het meedoen in het fietsverkeer hier is het handig als je een beetje suicidaal bent ingesteld, dus daar we nog best wat levenslust hebben, zijn we op zoek gegaan naar alternatieve en wat meer relaxte perenroutes om her en der te komen.
Leuke bezigheid voor zo´n eerste week.
Van de week is munne Tomtomgod trouwens nog bijna een lijkwagen binnengereden.
Fiets fiets fiets tralalala...door het centrum van P....we willen de weg oversteken tralalala... dan plots moet Jan op de rem voor een ultrachique lijkenwagen met daarachter een limousine van zo´n 15 meter en eromheen een politie-escorte waarvan 1 motoragent die Jan tegengehoudt en uitkaffert... GVD ....en wat zegt Jan op zo´n grimmig moment waarvan ik dacht dat t zou gaan escaleren...`Rustig man...chill`...
En de man werd vervolgens rustig en chillde.... dus nu is Jan niet alleen munne Tomtomgod maar ook de Chillgod!

Oké, verder de pedder...veel koffie gedronken bij adresjes van vorig jaar en een boottripje gemaakt langs vroegere slavenplantages.
Mooi maar helaas, hierbij zijn we er een tikkeltje uitgeregend en de beloofde dolfijnen waarnaar we ook op zoek gingen, hebben we dus nooit never nie gezien....komt nog.

Morgen eerste werkdag...zin an!Al zijn de werkzaamheden me nog niet bekend, het is weer tijd om wat te doen...

`Blaf` zegt Marietje...het is morgen Chinees nieuwjaar en daar het aantal Chinezen hier behoorlijk is, wordt er nu al op elke hoek geknald...morgen komen de draken......

Happy Newyear XXX

Oeps..Marietje en Gijsje zijn zojuist al piepend en doodsbenauwd door het hek gekropen in ons woonverblijf...bang voor de Chinese knallers...

In China zeker niet het jaar van de Hond.....

• 23 Januari 2012 - 08:01

Paultje Roepaen:

He Jan en Lon,

Klinkt allemaal super daaro!!
    Doe tante de groente van me! en unne aai voor marietje en ciska!!
    Teken verwijderen
    Het verwijderen van teken is vrij eenvoudig, het enige dat u nodig heeft is een tekenpincet. Hoewel het verwijderen van een teek geen spoedgeval is, kunt u beter de teek direct verwijderen...

Verwijderen met de vingers of met een normale pincet is niet aan de raden. Vaak blijft de kop van de teek in de huid. Dit kan tot wat reactie leiden.
    Het beste kunt u de teek verwijderen met een speciaal daarvoor bedoelde tekenpincet. Er zijn verschillende varianten.
    Verdoof de teek nooit met alcohol, juist dan braken zij hun maaginhoud in de huid van uw hond.
    U pakt de teek met de pincet zo dicht mogelijk op de huid, zo voorkomt u dat de kop blijft zitten.
    Dan draait u met de pincet totdat de teek loskomt (linksom of rechtsom maakt niet uit)
    Controleert u voordat u de teek weggooit (bijv in de gootsteen) of u de kop ook heeft verwijderd.

succes!!!

vrolijke
    groenten!!

• 23 Januari 2012 - 11:33

Pamie:

hallo Lon en ttgod,
    Nou, nou, dat was 'n gezellig weekje, weer helemaal thuis daar.
    Nu maar laten zien hoeveel Hollandse vaardigheden jullie in de vingers hebben, maar...lon, niet stiekum met 'n boekje in 'n hoekje hoor.
    Teken houden van vocht en schaduw en zijn gevoelig voor zon en droogte.
    Verder geen huis- tuin- en keukenmiddel gevonden, alleen 't pincet. en jezelf alle dagen controleren. Doe Marie en Gijs de groeten en geef ze 'n paar extra lekkere hondenbrokjes als dank voor hun waakgedrag
    Groetjes vanuit 't natte Dreumel
    xx

• 23 Januari 2012 - 20:49

Piet:

Het is rustig zo, zonder burgemeester en vrouw in het klooster. Heb nog geen één keer de pelisie hoeven bellen. Ze belde zelf al, waarom ik nog niet gebeld had." de DB god is op vakantie!" De overeenkomst tussen suriname en de nierst is: Heb hier ook nog geen dolfijnen gezien.

toedeloe

• 24 Januari 2012 - 10:14

Deegje:

Wa een swung en wa een avontuur in de Kwatta..
    Baap re baap.. pe is de dagoe met de teek in het oor? En de stoet met limo.. zag je wie er in zat.. Bouterse misschien wel met een van zijn zonen.. pleeg.
    Waarom zou de politie boos worden op god?? Wat een relaxte reactie van God. Gelukkig kan God iedere dag een jonko in zijn hoofd stoppen of is dat veboden?

Zijn de boekjes goed aangekomen, en in de kast gezet? Het ziet er heerlijk kleurijk uit met al die mooie rokken met tantes erin.. Heerlijk!
    Heb je lekker gewerkt, lonenjan? Kus

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

suriname