De kratrat - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu De kratrat - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu

De kratrat

Door: lonenjan

Blijf op de hoogte en volg Lonneke van Welie

04 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Heuheuj, hier weer een klein berichtje vanuit Papaenmamarabibo.

Ik wil eigenlijk beginnen met het verhaal over de regentijd, dat het maar niet wil ophouden met nat zijn, div straten blank staan en over het aantal regendecibellen die snachts op ons metalen dak vallen.
Maar dan lees ik een Hollands verhaal over sneeuw en ijs en bedenk me dat het nog altijd minder extreem is dan de min 20 graden die bij jullie langs is geweest (hm 50 graden verschil).
Vandaar dat ik jullie met liefde en plezier de broodnodige Hema-tip aan de hand wil doen die ik in m´n mailbox heb ontvangen en nu niet direct nodig heb.
HEMA-thermo-ondergoed van 7,50 voor 6,25 euri´s en uuhh..op is opperdepop...
dusss....

Betreft Marietje, fijn dat er zo meegeleefd wordt met het keind, al kan ze ook érg goed voor zichzelf zorgen, gezien de laatste week.
Samen met d´r blafmaat heeft ze, vanwege de vele regen de gang naar binnen gevonden via gaten in het hek.
Het hondenhok in natuurlijk niet interessant als er binnen ook wat banken staan.
Zo "bescheiden" als ze is, nam ze de eerste nacht de deurmat voor de lekkere lig, de tweede nacht één zielig kussentje van de bank en vanaf nacht drie was het háár bank!
Waken haalt nu dus ff niet zoveel uit, het zal haar eigeniijk een worssie weze...

De werkzaamheden bij UP verlopen voospoedig.
Ik zit voornamelijk in de boekjes en wanneer hier even wat minder te doen is, schuur en kwast ik mee op de werkplaats.
Van de week was ik een ochtend bij Jan aan het werk die op de fietsafdeling bezig is een container met Amsterdamse-fiesten-met-ervaring te laten slinken.
Ik was braaf doende wat kratten met zadels te sorteren ... zittend op een peuterkruk met m´n neus zowat in de zoveelste krat...ik grabbel wat in de krat.....zowat met m´n jat in de bek van een rat!!!
Een buidelrat van wel wel....wel 3,5 meter...nouja, hij was in ieder geval best groot, had z´n bek wagenwijd open staan, poseerde met z´n vlijmscherpe tanden, z´n klauwtjes uitgestrekt en ook niet onbelangrijk...hij leefde nog!
Na alleen wat gegil en gekrijs (bedoel het is per slot van rekening geen spin), kwam de fietsendokter Vincent met handschoenen en een tak die hij in de bek van de kratrat stopte, pakte het beest en gooide ´m over de muur van de werkplaats in het water.
" Hé, kan die zwemmen?" Vraagt een werknemer... "Als een rat!"

Verder de pedder is het hier nog steeds goed toeven, we wonen met gezellige mensen en ook Tante is nog altijd lekker bezig.
Zojuist heeft ze een megapan bruine bonen voor ons gemaakt als bodempje voor een festival vandaag... hoe attent!
Laatst stond ze in het holst van de nacht voor ons raam waar ons bed pal naast staat.
Hoor ik plots een zware stem "meneer Jan, ik ben m´n sleutels kwijt."
"Huh...wat...sleutels kwijt?"
Dacht ff dat ik het zelf was!(of in ieder geval een Van Welie)

Het eten hier is nog steeds iets om gelukkig van te worden.
Met zoveel culturen krijg je zoveel lekkers...
Neem de Hindoestaanse roti..."Zal ik peper zetten?"
De Javaanse warungs (open eettentjes) met de baka bana (gebakken banaan met satesaus), petjil(gado gado) en de superrrr lekkere saoto (soep met een gekookt ei erin ronddobberend).
Dan de Creoolse moksi alesi (soort nasi met vleesjes), pom (ovengerecht van een tajerknol met zout vlees of kip).
Ook de Chinezen, die sowieso hier de supermarkten runnen en veelal alleen Mandarijn spreken,echt zó handig, maken de heerlijke Chow mein a la Su (mie met een topkippetje en grrroentjes d´rbè ).
In het binnenland bij de Indianen krijg je een wat eenvoudiger bordje met het meest voorkomende junglebeestje of vis waar natuurijk de pijl en boog nog inzitten.( oké, ik loog over de boog)
Het meest gangbare bier hier is de literfles Parbo, oftewel de djogo en die gaan we nu maar s mooi ekkes aanspreken...het is nu nml droog ...Joh!...dus snel aftaaitaaien naar het festival....

Groeten en succes met de winterwakken die, als zo doorgaat wel zullen dichtvriezen, daar maak ik me geen zorgen over.

Doegdag X
Met ook een flinke houdoe van Jan XXX

PS Mowita, Top!

PS 2 Mocht die éne tocht der tochten doorgaan, dan komme we ekkes over.

PS 3 Heb vanmorgen m´n eerste 2 grijze haren eruit getrokken!!!

  • 04 Februari 2012 - 19:18

    Piet:

    Zeg Lon, kun je op de terugweg niet zo'n warug(klinkt niet verkeerd die gerechten) in je rugzak meesmokkelen. Kunnen we mooi een gezamelijke kloostermaaltijd nuttigen, ik zorg wel voor de biertjes!

  • 04 Februari 2012 - 19:52

    Paulus:

    Proost.

  • 05 Februari 2012 - 15:08

    Hollandse Marietje:

    een pak sneeuw, ijs, schaatsen, zon, -10, heerlijk is het hier - jammer dat IK net in parijs zat, en daar was het alleen koud. Kratrat klinkt wel errug gaaf, wel n bietje uitkijken voor de scherpe tandjes dus. Heb je al kennis gemaakt met de Surinaamse openbekkusspin? (familie van de gapendesmoelspin) ...ik ben niet zo bang voor spinnen, maar deze echt....ik weet niet hoe ik het moet zeggen....mijn armen zijn te klein om het aan te geven, deze was e....nou, laat maar, zometeen word je nog bang. have fun en groeten aan de zwaag. hopelijk droogt ut snel op daar. tjuus, M

  • 05 Februari 2012 - 18:05

    Paam:

    Weet je nog van toen.....
    Ik zag 'n rat,
    waar?
    daar in de krat,
    waar in de krat?
    nou daar!
    'n grote rat op klompen
    nee, tis geen grap
    't ging van klip klipperdie klat in de krat, o ja
    Google: rudy carrell + ik zag 'n muis
    Och, je went overal aan: spinnen, kakkerlakken, teken, en ook ratten als je ze maar met bosjes tegenkomt>
    Sterkte en..... wees moedig!

  • 06 Februari 2012 - 09:48

    Roosterts:

    Hey!

    Rooster mist je Lon!!! Hij zou het liefst het eerste beste vliegtuig naar Suriname nemen!!! Heb Nelson net even de foto's van die 2 schatjes laten zien, hij is erg onder de indruk. Hier verder alles ok!! Koud, maar wel super mooi, en zonnig!!!!;-)

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

suriname

Recente Reisverslagen:

02 December 2015

laatste tripje

02 December 2015

Berg & Dal, Bigi Pan & dogs

02 December 2015

Suri-movie, Commewijne, Warapphakreek & Overbridge

02 December 2015

Buurt, werk en bontebloemenjurk

03 Maart 2015

In de pas zonder m´n pas
Lonneke van Welie

Actief sinds 23 Dec. 2010
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 47898

Voorgaande reizen:

08 Januari 2019 - 02 Juli 2019

Suriname & Caribien

12 Februari 2015 - 03 April 2015

Prrrrt 2

15 Januari 2012 - 25 Maart 2012

suriname

Landen bezocht: