HOPLAAAHAAAA - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu HOPLAAAHAAAA - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu

HOPLAAAHAAAA

Blijf op de hoogte en volg Lonneke van Welie

29 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

Daar zijn we weer....in Papaenmamarabibo.....
De aankomst hier voelt wederom aan als een warm bad (en dat met alleen koude douches in het vooruitzicht!).
Op het vliegveld werden we getrakteerd op een behoorlijke fohn van zo´n 40 graden hoger dan in Nederland/ijsland...
Ik zeg "daar wil ik graag aan wennen."
Ach, las in The Times dat het bij jullie alweer dooiende is, voordat je het weet zit Nederland weer lekker wollig tussen de krokusjes en lammetjes.
Moet zeggen dat het in deze contreien ook stevig gedooid heeft sinds de laatste ijstijd, potjan3.

Het wonen doen we deze x in de Anniestraat, wederom een zijstraat van De Kwatta, de meest hectische straat van Su.
In de Anniestraat is het prima toeven in een schattig houten huisje (bovenverdieping) met hughe balkon (balkonscene zit eraan te komen) welke uitziet op het straatleven met een smeltkroes van mensen, veeeeel honden, nog meer vogels (word elke ochtend
rond vijven wakker van de buurpapegaai en tig hanen), opgevoerde brommers, ghettoblasters en luide spagettiwesterns op tv, ach...je geniet gewoon lekker mee...
Achter het huis hebben we ook nog een leuke tuin, maar dat is vergeleken met de voorkant niet meer interessant.
Wel zitten we zo´n beetje in de hoek waar de "reggaeklappen" vallen en daar moeten Jan en ik dan als niet-reggaefans mee dealen....nouja als dat het ergste is.... one love!!

Onze huisbazin; helemaal goed!
Ze leek me een 65~?')(_&%$#"=:;???! waar zit nou die plus, nouja plusser te zijn, maar daar mocht ik nog zo´n 15 bij optellen....pfff zó kwiek helder met babbels (ze hej goeie proat).
Ze tuiniert er nog lustig op los alsof ze 18 is en ze raust met d´r fiets over De Kwatta, iets wat veel Surinamers hier wel uit hun hoofd laten.
Van de week waren we bij haar op de koffie en bewonderden we haar tropische tuin toen Jan vurig begon te vertellen over zijn Hollandse zelf met de pit gekweekte avocado die maar liefst welwelwel...anderhalve meter hoog was geworden.
"Oooh wat schattig, je bedoelt zo één?" vroeg mevrouw en wees naar de reus van een avocado in de tuin die boven haar huis uitstak......
Trek het je niet aan Jan, komt goed! (of nie)

Diezelfde huisbazin is alles behalve slotofobisch, welgeteld zullen we ons huis alleen beneden al van maar liefst 7 sloten moeten voorzien, mocht je de sleutelbos willen geloven.
Hekje hier deurtje zus en tralietje zo en dat nog een keer of 4.....echt super handig als je ff d´r in d´r uit wilt.
Zit alles net op slot " Oh Jan, jij hebt toch de picknickmand? Nee, jij?
######&_%$#"!!!!
Boven op het balkon zit nóg een deur met 2 grote ijzeren staven bevestigd welke de boel blokkeren, mocht er door nog 3 andere sloten heen gebroken worden.
Een beetje Houdini moet je hier wel zijn.
Verder zijn de sloten zó godsgruwelijk geolied dat de nieuwe reservesleutels (die nog wel s heul handig kunnen zijn) er vanzelf als op een gijbaan uitglijden...
Al met al hebben we er een bont gekleurd stikkersysteem op los moeten laten welke sleutel voor welk slot, tralie, rek en hek is.
Het eind van dit fijne liedje is dat we alleen nog maar de huissleutel gebruiken.

Inmiddels zitten we al een dikkiedik week hier en de routes zijn weer verkend, de kopjes koffie bij kennissen mooi leeg gedronken, boeken van ome Joop naar de nodige adresjes gebracht, hebben we een prachtige Hollandse fiets uit de Amsterdamse grachten gekocht bij Unu Pikin waar Jan vandaag begonnen is als fietsenmaker en ik ben heute los gegaan met massages bij een tehuis voor gehandicapten. www.betheljada.org

Volgens mij gaan Jan en ik het weer helemaal naar onze zin hebben....

Ik zeg ajuukus
X doeidoei dikke brassa van Jan en Lon

PS Wardellie,veel plezier in Australie.
"Pas ook goed op oewe pas" zu ons pap zegge, en "hedde oewe passs, tasss en jasss, zu zunnu zoon zegge...

• 30 Januari 2013 - 06:51

Deegje:

Wist niet dat er weer gewerkt ging worden... Lekker bezig! Jan kom je mijn fietsbel monteren?
    En die massage is aanrader? Ik kom eraan!! Veel plezier, x

• 30 Januari 2013 - 18:13

Gertrud:

Geweldige start, volhouden! Hoop dat de kindertjes geen blauwe plekken overhouden van de kneepjes en strijkjes, oefen op Jan.Meen dat ik de foto's vorig jaar ook al gezien heb, déjà vu.Wil graag vers vd pers aub. Verder veel groeten aan je geweldige hospita, ik hou nu al van haar!

• 30 Januari 2013 - 22:28

Yuri En Anne:

Als vanouds!

le histoire ce repete
    Hebben ze daar geen oud klooster ofzo waar gullie een appartementje kunnen huren voor de wintermaanden. Woonkamer, keuken, slaapkamer waskamer en studiootje?
    Komen wij een lekker poffertjes bakken, want die zijn echt cool!
    Gajullie goe en geniet!!!

• 31 Januari 2013 - 07:30

Mark Van Welie:

Mooi en goed werk! Respect! Leuk geschreven ook. Succes met alles en geniet! Groet, Mark

• 31 Januari 2013 - 21:02

Elroy:

was weer even helemaal terug in su bij het lezen van het verhaal :)

nou geniet maar heerlijk van het weer. want hier waait het en regent het alleen maar.

gr elroy

• 02 Februari 2013 - 20:39

Aniet:

Wat supperrr om jullie verslagen weer te lezen.
    Heel veel reisplezier en werk ondertussen nog een beetje ook!
    Er zal wel geen 11-stedentocht meer komen Lon dusss, blief nog mar ff lekker doar wao!!
    Veul schik
    Liefs vanuit Gennep en Mersele

• 06 Februari 2013 - 16:16

A'mieke:

begin vandaag met lezen van jullie verslagen... heerlijk geschreven :-), dit eerste verslag

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

suriname