Regen griep en veul bami - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu Regen griep en veul bami - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu

Regen griep en veul bami

Blijf op de hoogte en volg Lonneke van Welie

11 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Hahaai Schutlakers en Schutlakerinnekes

Hier unnu babbel vanuit Paraklara....
Het is een week geweest van regen, veel regen en dan bedoel ik zóveel dat we er een zwembad bij hadden in de tuin.
De buren waren de bofkonten met ook nog een binnenzwembad "#$%&_()'###
Op een gegeven moment was het ff droog, dus ik in m´n fraaiste zomerjurkje op de fiets naar het centrum om nog een nog fraaier exemplaar aan te schaffen, vrolijk fluitend vol goeie zomerse moed natuurlijk … (haha daar in Holland zitten ze lekker kou te lijjuh) … komt het plots weer met mega bakken eruit zetten, beetje wind erbij en je ziet geen steek meer voor ogen … in 10 tellen zit je opeens in een andere werkelijkheid.
Snel, schuilen!
Natuurlijk wel net aan de verkeerde kant van het gebouw zodat ik fijn de volle laag krijg.
Na een half uur, in m´n inmiddels doordrenkte en dus doorschijnende zomerjurkje, gepoogd door het zwembad in de straten te banjeren …. oeps munne flipflopper blijft achter in de plas … verdomme … zoeken zoeken … hebbes, shit da´s niet de mijne ..."hé meneer, neenee die hoort aan mijn voet …. haha hebbes!"
Nouja shoppen doen we maar een andere x ….
Heb dat vorig jaar vast ook al verteld, dat straten in no time zo bom vol water kunnen staan en dat huizen kunnen onderlopen met alle gevolgen van dien … denk ook aan ziektes en muggen.
Dagelijks staan er allerhande tips in de krant van “zorg dat muggeneitjes geen kans krijgen, dat er geen stilstaand water in uw buurt is, laat volle potjes, emmers en autobanden niet onafgedekt staan” etc.
Wat te denken van een goeie riolering?

Alé, Tante is weer gearriveerd.
Daar zijn we natuurlijk blij door verrast.
Zij is die oudere Surinaamse dame met swung die al jaren in de Bijlmer woont maar de winters in haar moederland doorbrengt.
We kennen haar van vorig jaar als huisgenoot bij Unu Pikin.
Wat een figuur!
Ze was dit keer nog geen 2 weken in het land of ze had al 4 begrafenissen achter de rug.
Ze ging afgelopen week s lekker op bezoek bij haar oude buurvrouw, valt ze wéér met de neus in de boter, ligt de buurman dood!
“ Ik heb wat gezongen en ben maar weer gauw naar huis gegaan” zegt ze, “ Geen begrafenissen meer voor mij.”
Binnenkort wil ze soep komen maken bij ons in de Anniestraat, hm…we denken er nog ff over na!

Tante is dol op casino´s!
Casino´s zijn er in overvloed, ook hier gerund door de Chinezen.
De entree is gratis en je hoeft alleen een heel klein bedrag te verspelen.
Naast het prettige idee om miljonair te worden middels n ruk aan de kast, komt er ook geregeld een lekker hapje en drankje voorbij.
Laat Tante nou toevallig dol zijn op lekkere hapjes en drankjes.
Vorig jaar had ze hetl zo ver laten komen dat ze op enkele plekken een casinoverbod had en daar herinnerde ik haar voor de lol ff aan.
Ik zeg: “ Je had toch teveel hapjes ingeladen!”
Zegt ze: “ Nee hoor, kom zeg, ik had gewoon de hapjes even in m´n tas gedaan, omdat ik ze niet allemaal tegelijk op kan eten!”
Da´s tante.
Gister kwamen we ze tegen, mooi uitgedost in het rood vanwege het Chinees nieuwjaar, ze ging toch maar weer een poging wagen bij de casino´s.
Groot gelijk Tante.

Qua werk zijn Jan en ik allebei in onze nopjes.
Jan gaat lekker op de fietsenwerkplaats bij Unu Pikin, hij klust er heerlijk op los.
Begreep dat Jan als ukkepuk al fietsen sloopte en weer in elkaar zette.
Nou, hier kan hij naar hartelust spelen.
Er worden tevens 2x in de week jongeren met een handicap of met een grote(re) afstand vd arbeidsmarkt opgeleid en ook daar werkt hij wat aan mee.

Ik ben aan de slag met massages bij een instelling voor meervoudig gehandicapten.
Ik masseer tot nu toe voornamelijk de kleine pukkies en dat is een feestje, echt zó leuk! Die aandacht wordt met handen & voeten aangegrepen.
Ik loop soms mee met de fysiotherapeut en het is de bedoeling dat ik het personeel daar enthousiast ga maken voor het masseren … en dáár valt dan nog een heel verhaal over te vertellen wat ik hier maar achterwege laat.
Heb wel een Nederlandse vrouw leren kennen die hier sinds wat maanden woont. ( Ze heeft de Fyra gemanaged, en ze had de kont nog nie gekeerd in Nederland of het ding stond stil !)
Zij gaat het massagestokje van mij overnemen en dat is dus goed nieuws

Verders heb ik vanaf donderdag de griep gehad ( alwèr? Ja alwèr!) en ben nu weer een beetje aan de beterende hand.
Tsja, zoveel kinderen in het tehuis die ziek zijn, daar kom ik dan niet onderuit.
Wel zonde van de dagen en ja lekker man, koorts bij deze temperaturen!
Al met al hebben we dus het Chinees nieuwjaar gemist én de carnaval.
Als die er al was! Heb wel een bus Brazilianen voorbij zien trekken met veel kabaal….
Wat betreft kabaal …. Manmanman …. gisternacht; het vuurwerk door de Chinezen (lees oorverdovende rode knalmatten ) met daarop reagerend de 50 straathonden die we in de Anniestraat rijk zijn, daaroverheen live muziekoptredens in het voetbalstadion nét achter onze tuin met dáár weer overheen de Hindoestaanse taxistandplaats naast ons met hun laatste muzieksensaties op casette in de autoradio … dáár weer overheen de achterlijke weekendcoureurs met standaard kapotte uitlaten op hun auto´s, met daar weer overheen nog een regenbui van jawelste die vreselijk veel kabaal maakt op golfplaten daken die hier veel voorkomen, en last but nog least jan z´n snurkpartijtjes!
(en dan nóg een mug horen)

Nou, zo heel veel meer nieuws heb ik niet, alleen …
dat inmiddels de bamislierten me de neus uitkomen, we een ponkie dog tegenover hebben wonen met een mega slot om de nek (beetje Sidachtig Grad), dat Jan niet alleen plaatjes draait maar ook de wasjes, dat als Surinamers zeggen dat ze “ ff lekker gaan wandelen” ze dan zichzelf ultrachill zetelen in de auto om een bietje te gaan rondtuffen … en da gullie bij Hoevelaken rechtsaf moeten....

Alaaaaaf
Groetekus Jannes & Lonnus X

• 13 Februari 2013 - 18:15

Gertrud:

da was gin misselijk stuk, wel levendig met heel veul water en nog veul meer herrie, maar wel erg gezellie. Daar kunnen geen carnavalswagens aan tippen. Als ik jullie was zou 'k 't soepvoorstel van Taaaante toch zeker aannemen, al is 't maar uit nieuwsgierigheid wat voor kruiden en toverdrankjes ze allemaal in 't brouwsel gooit. Wel eerst zelf laten proeven natuurlijk en dan minstens 5 min. wachten. Gaat ze plat en loopt ze blauw aan dan 't goedje zo snel mogelijk bij de buren in 't "zwembad" kieperen, maar anders volop happen en geuren verspreiden. 't Ga jullie goed en sterkte ermee!!

• 13 Februari 2013 - 19:04

Piet Eigus:

Lekkeh Bami!!! Nou hier is voor de verandering weer een pak sneeuw in aantocht. Zullen we ruilen, wij bami, jullie sneeuw(rotzooi)?

• 14 Februari 2013 - 15:38

Ingrid:

En dan die hendjes de lucht in......alaaf 3x......
    Jammer dat de griepepidemie naar Suriname is getrokken.....hopelijk krijgen wij nu niet jullie regen :(
    Beterschap ermee, masseer ze, groet aan Jan de wielenmaker en veul schik nog!
    Liefs Ingrid

• 14 Februari 2013 - 16:35

Hanneke:

Nou zit ik een mooi verhaaltje te schrijven over sneeuw in Nederland, komt er weer een kind (ja de kleinste) op een knopje drukken..... alles weg!
    Maar verder hebben wij hier unne ummundig goeie vasteaovend gehad, alle dagen lekker feesten, wat wil je nog meer? Misschien in de regen in Suriname met griep?
    Lon1 have fun... xxx Han

• 15 Februari 2013 - 00:59

Wardellie Downunder:

Hi neighbourss. Hier is hetfucking droog, dus stuur watvan die buienhiernaartoe! Toetsnbord spoort ook niet. Nuhalfwayacross australia aan de rand van de woestijn die we morgen gaan oversteken. Veel water endiesel aan boord. Verder veel muggen hieren verderop eel vliegente verwachten. Netjes voor om ons hoofd al aangeschaft. Zo nu krijg ik dorst. Succes met muggenlarven en zielige kindjes. Have fun, tot schrijfs!
    Wardellie

• 16 Februari 2013 - 19:38

Tonny Vernooy:

Hier de groetjes uit een eindelijk sneeuwvrij Beuningen. Marc zit zo langzamerhand op de bodem van zijn winterdip. Kunnen jullie niet wat Surinaams weer hierheen sturen, regen is geen punt zolang de temperatuur maar hoog is! Ik las jullie reisverslagen, nou Lon je hebt je roeplng gemist. Ge mot goan schrijven, kun de moi ut de zurg! En ut vurdient nog better ok. Volgens mij zitten gullie altijd in het regenseizoen daar, dus misschien een tip: neem een regenpak mee of gebruik tantes jurk als regencape [stel mij tante voor als een flinke Surinaamse big mama] Even insite information: onze Jan is na het fietsen ontleden, overgestapt op het slopen van de tractor, waarbij hij zelfs bijna zijn vingers heeft geamputeerd, omdat hij met zijn tengels bleef hangen tussen een achterwiel en het spatbord. Omdat ik alrijd de sigaar was als er gehooid moest worden en dus op de tractor moest met een sukkelgangetje, kon ik met mijn beperkte stuurmanskunsten de tractor een halve meter verplaatsen. Let wel, met onze Jan zijn vingers klem tussen wiel en spatbord! Nou ze zitten er mooi nog aan, zag toen natuurlijk meteen Florence Nightingale! Hopelijk geen stunten meer, ik weet niet of de Surinaamse ziekenhuizen erg betrouwbaar zijn. Geniet nog lekker daar en hopelijk hebben jullie warme truien voor de terugreis.

Groetjes van de dames en Marc+Tonny

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

suriname