Lekker naar Curacao.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu Lekker naar Curacao.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu

Lekker naar Curacao....

Blijf op de hoogte en volg Lonneke van Welie

24 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Ohaai daar

Hoest?
Hiersthot! (naast de regen)
Leuk jullie reacties vanuit de kou, doet ons deugd!!!

Tijd vliegt voorbij…veuheul sneller dan in Holland ondanks dat het hier toch vooral relaxed leven is tenminste wanneer er geen straathonden achter je aan hollen & happen.
Het leven gaat hier in zo´n rustig tempo, zo kabbelend….en dus moet je geregeld ook wat geduld aan de dag leggen, bedoel als je het hier niet leert dan leer je het nooit en nergens.
Ik leer het dus nooit!

Ons werk zit er helaas alweer op en dus hebben we nu nog vacancione tot 5 maart die we gaan vieren in Curacao, daar we anders wel heel veel met de plu op stap moeten.
Maandagmiddag vliegen we in slechts 2 uurtjes naar Willemstad…jeetje mien…héél veel zin an.
Lekker poedelen tussen de tropische visjes en spelen met de vele zandvlooien die de stranden rijk schijnen te zijn! Kannie wachten….

Werken in Su was erg leuk met de kids op Betheljada.
Deze stichting moet het vooral hebben van donaties, daar de regering alleen een gedeelte van de salarissen betaalt.
Eten wordt veelal geschonken door bedrijven en verder wordt deze stichting, welke 30 jaar geleden opgezet is door een Nederlandse vrouw, veelal gesponsord door de Nederlandse stichting “Vrienden van Betheljada”.
Eenvoudige dagelijkse benodigdheden zoals (hoes)lakens, kylies, slabbers washandjes ed gaan we in Nederland bij elkaar sprokkelen, dus wie nog een verdwaalde slab in een la heeft liggen….ze zijn echt bijzonder welkom en we kunnen ze dankzij Unu Pikin gratis verschepen tezamen met de 2e hands kinderboeken die ook welkom blijven.
Genoeg geschooid!

Jan kwam laatst thuis van Unu Pikin met een flinke bak droge slierten, veul slierten met een gezouten spekachtige substantie erdoorheen.
“Soep van Tante!”
Soep?
Heb er maar wat vocht bij gegoten en toen wassie dus écht niet meer te eten.
Heb Tante toch maar hartelijk bedankt voor het brouwsel.
Tante: “Ja zeg, kóm nou, je denkt toch niet dat ik jou laat kreperen met de griep in bed!”
Dit zijn ze joh, de tantes…
Jammer dat ik van de soep zelf juist “gekrepeerd” heb, maar dat terzijde.

Tante is goed bezig.
Komt ze ´s avonds op bezoek, de zoete inval…
“Kopje koffie tante?” vraag ik.
“Koffie? Koffie? Jullie Nederlanders denken ook maar aan 1 ding.
Nee, ik heb trek, dus doe mij maar gewoon een bord eten hoor!”
En als ze dan tóch een keer op de koffie komt, dan wordt er wel ff fors duidelijk gemaakt dat ze niet zo´n klein Hollands fiemelkopje wil maar een grote mok…”Kóm nou zeg, een kopje! O, en trouwens…als je toch naar de keuken loopt, doe er dan gelijk een boterham bij!”
Zunne Tante….
Ze is in Paramaribo de hele dag in touw, veelal te voet tot in de late uurtjes, bezig met oudtantes in het bejaardenhuis bezoeken tot Chinezen “verwensen” in het casino.
Ze loopt door de minder prettige buurten met hangjongeren waar velen liever aan voorbij gaan, vergezeld door haar handtasje.
“Och” zegt ze, “ Ik woon al zo lang in de Bijlmer en heb jaren in de verpleging gezeten, dan ben je toch voor de duvel niet bang, kóm zeg!”
Jullie snappen zeker wel dat dat wij Tante dolletjes vinden.
Enfin, dat was het hoofdstuk Tante weer (kan ´t niet laten).

Tripjes hebben we niet heel veel gemaakt dit jaar vanwege de regen.
Op een zeker regenachtig en hongerig moment zat ik bij een operator om een culinair tripje te boeken, een kookworkshop bij een Surinaams gezin, lekker!
Zegt de “beste” vrouw enthousiast: “Hé, is de workshop/training "Calorie-arm kokkerellen" en hoe-train-ik-m´n-teveel-aan-calorieen-eraf niets voor jou?”
???????????????????????????????????????????????????????????????????
Ik zeg “ Jij hebt ´m zeker ook gevolgd aan je enthousiasme te zien!”
Ze zou me nog bellen, maar heb nooit nix nakkes meer gehoord….tsssss…

Verder de pedder blijven we actief by bike.
De Chinezen die hier veelal de wegen hebben aangelegd, hebben dit asfalt een stuk hoger gelegd dan de berm, dus je kunt je voorstellen dat er buiten de gaten in de weg ook de bermen nogal lastig zijn, vooral wanneer alles blank staat en je onwetend bent over waar die bermkreng zich bevindt.
Fiets je voor de zekerheid toch maar wat naar het midden van de straat, word je gedoucht door voorbij sjezende auto´s.
Ben geregeld ergens als een verzopen blubberkat aangekomen en
tóch is het fietsen hier heerlijk.
Van de week zijn we naar de oude koffieplantage Peperpot gefietst in het Commewijne-district.
Je hebt er een mooi lappie jungle liggen waar je doorheen kunt fietsen en aapjes om je heen ziet dollen.
Schijnt dat de jaguar er ook zit, dat bordje zagen we halverwege de route staan!
Tsja…plaats ´m dan op het eind van de rit, dat fietst dan toch iets relaxter!

Voor nu…lekker slapen en morgen een gezellige zondag met hier en daar wat sneeuw.
Bouw maar s een mooi pupke, daar zijn jullie nix te mooi voor!
En ik ok nie, dus hoop dat er nog wat ligt als we terugkomen….

Dikke brasa
Jannus & lonnus X

• 24 Februari 2013 - 09:14

Piet Eigus:

Curacao? Zou je dat wel doen? Hier zijn vast ook nog wel ergens vlooien en in de nierst kunde ook poedelen. Als je er bij kunt komen, voor de verandering is er weer eens een pak sneeuw gevallen. Hier heb ik inmiddels de zelfde verhouding mee als jullie met de soep van Tante.

Groet Petrus

• 24 Februari 2013 - 12:18

Fleur:

Loooonnnnnnnnnnnnnnnnnn!!!

Wat super leuk om jullie verhalen te lezen. Hahah moest er weer echt om lachen, vooral die tante:P hilarisch;) Goed om te horen dat jullie het weer helemaal leuk daar hebben:) En inderdaad het zit er helaas weer bijna op, maar jullie hebben nog een super leuk vooruitzicht, namelijk Curacao:)
    Doe de komodovaranen de groetjes van me;) (oh help, echt zoooo eng) en zie je snel weer als je terug bent!Begin trouwens morgen al op mijn nieuwe groep!
    Groetjes, ook aan Jan!

Fleur

• 24 Februari 2013 - 12:58

Truus Janssen:

Leuk verslag. veel plezier nog en hartelijke groet vanuit het besneeuwde nijmegen. xx

• 24 Februari 2013 - 14:31

Gertrud:

Is Tàààntes soep toch nog "goed"terecht gekomen, nl in 't "zwembad". Lekkere tante overigens.
    Lees dat jullie je komende week tussen de vlooien gaan begeven.Geen probleem voor jou Lon, ze lusten jou niet, heb alle vertrouwen in Jan, is 'n echte "zoetbloed". Ook voor jaguars hoef jij niet bang te zijn, jij gaat als 'n speer als zo'n beestje jou op de hielen zit. Je lag vroeger al ver op kop tijdens de looptest op school, dus la mar komme ,die handel. Nee Lon, jij bent geboren voor de jungle, 'n echt Tarzinneke, slingerend aan lianen lijk je nog 't meest op 'n "brulaap".... Ziezo, nu kan ie wel weer.
    Hoop dat jullie nog 'n leuk heet en droog weekje hebben, met 'n blauwe zwemzee en 'n lekkere "blue Curacao", maar niet te veel'. Alweer gauw tot ziens, au revoir! Houdoe, bonjourrrrr.....

• 24 Februari 2013 - 15:13

Paulus:

Helloooo... Sneeuw, sneeuwer sneeuwst... Kei mooi.. alles wit.. veel plezier op kurasau.. pas op voor de bolletjes in je .......

Grts

• 24 Februari 2013 - 20:44

Kar:

gelukkig is het vannacht weer gaan sneeuwen! Dikke kus

• 25 Februari 2013 - 08:21

Yuri:

kzal een flinke bak sneeuw in de vriezer zetten en deze bezorgen op jullie thuiskomst.
    just in case het gaat dooien. have fun!

• 25 Februari 2013 - 14:55

Ingrid Derksen:

Hi die lonnus en Jannus

Geniet erg van jullie verslagen, een genot om te lezen.Je heb toch je beroep gemist Lonimacaronie,ga verdomme een boek schrijven, ik koop het eerste exemplaar.Heerlijk dat jullie het er zo na de zin hebben, wordt bijna stinkend jaloers en nu al helemaal als ik hoor dat je ook nog naar Curacao gaat. Suri lijkt me ook wel aardig vertoeven, alleen dat hele relax men staat me niet zozeer aan.
    Laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnnngggggggggggg wachten op een drankje is niet mijn sterkste kant zulle we mar zegge. en aangezien het toch dorstig weer is doar!!Dat kan dus een probleempje zijn of worden. Maar ach, wat mak ik mien druk, zit toch gewoon in Oeffelt Knoeffelt,nie ech dorstig weer.
    Nou ik heb mien klaagzang wer gedaon,veel houdoe en geniet ervan, kus.

• 26 Februari 2013 - 15:03

Mirjam:

Ik raak zo onderhand erg nieuwsgierig naar Tante.... Heb je bewegend beeld met geluid erbij? Ze lijkt me geknipt voor Man bijt Hond, als vaste rubriek. Heeft ze al een fanclub?
    Laat je de regen wel achter in Suriname en neem de zon van Curacao maar mee als je terugkomt!
    Liefs, Mirjam

• 03 Maart 2013 - 02:32

Wardellie:

Hoi luitjes,
    Goed om naar curacao te gaan, kunnen jullie lekker opdrogen.
    Bedankt nog voor de opgestuurde regenbuien. beide keren dat we een kijkje namen aan de kust in WA regende het pijpestelen. De plantjes aldaar waren heeeeeeel blij!
    Zitten nu op Lankawi enorm te zweten. Lekker tropisch a la Suri, maar dan slechts een enkele bui van een paar minuten! Belachelijk luxe na al het stof in de outback, maar toch liever de outback wat ons betreft.
    Verder willen we niet klagen hoor!
    Ja ja het zit er weer bijna op, we zien elkaar volgende week zondag! Aaaahhhhrrrggghhhh
    Groetjes Wardellie

Verslag uit: Suriname, Paramaribo