Vogeltje wat zing je vroeg - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu Vogeltje wat zing je vroeg - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu

Vogeltje wat zing je vroeg

Door: lonenjan

Blijf op de hoogte en volg Lonneke van Welie

24 Januari 2011 | Nederland, Amsterdam

Heej hoiii

Heet hier!
Vandaag gelopen gelopen en gelopen vanaf 6 uur vanochtend richting Onafhankelijkheidsplein alwaar een "vogelshow" zou plaatsvinden (lees kleine kooitjes met nog kleinere vogeltjes waaraan de Surinaamse man -liefst op zundap- helemaal zijn hart heeft verpand/ je ziet ze overal hangen, staan en weggestopt, zelfs in de auto tussen de rem en koppeling zie je ze staan, maar fluiten ho maar! terwijl het daar toch om draait op die wedstrijden).
Goed, daar aangekomen was er dus nix nakkus nada te beleven, we waren dus te laat!!!
Hoorde zojuist van een taxichauffeur die zijn vogelkooi aan de autospiegel had bungelen, dat we toch echt te vroeg waren geweest en dat het een ultra-mega spetterende show was geweest.( zou ik ook zeggen!)
Jan dus voor noppes chagarijnig omdat hij zo vroeg uit de veren moest en dus was hij aan zet voor een pleziertje. Direct werd er een spurt over de Chinese markt getrokken met daaroverheen een Javaanse markt, waar het veelal om eten draaide en waar de gevoelstemp toch wel rond de 40 graden was, om daarna nog ´s die joekel van een Venetiaanbrug te doen (did it done it) die over de Surinamerivier loopt van Paramaribo naar district Commewijne. Die hebben we natuurlijk te voet gedaan (al was dit voor de Surinamer niet zo vanzelfsprekend gezien het getoeter en gezwaai vanuit auto's). Op het hoogste punt heb je een mooi zicht op de 2 districten. Wat het zo mooi maakt is dat je Paramaribo zo lekker ziet liggen in de jungle, zoveel groen, het is dan ook alles behalve een stinkstad, de broccoli's doen goed hun werk.

De honden hier, er zijn er zoveel. Dat zwerft maar rond...(geen beginnen aan om daar bang voor te zijn). Onderaan de brug stond een super iel scharminkeltje te wachten op ons...het ontvangstcommitee dachten wij zo. Hij vroeg aan mij (met zijn ogen natuurlijk, want hij kon niet praten) om een banaan. Ik schenk 'm, ook hongerig na al dat gewandel mijn geliefde banaan, hoeft ie 'm niet!!!!Verwend ding...laat ie ´m liggen op straat!
"Gelukkig" kwam er een zwerver langs die er nog wel zin in had.
Vervolgens met het bootje weer terug naar de hoofdstad. De prijs leek wederom op een afzetprijs, maar waarschijnlijker is dat alle prijzen spontaan aan het stijgen geslagen zijn, daar afgelopen week zonder aankondiging prijsverhogingen bekend gemaakt zijn, mn tabak en alcohol (50%) benzine en nog zoveel meer. Dit heeft ertoe geleid dat de Surinaamse Dollar 20% gedevalueerd is, niet normaal zoveel. Mensen zijn erg teleurgesteld net zo na de verkiezingen, waarin Bouterse beloofe geen prijsverhoging op benzine.....
Het schijnt dat het ambtenarenapparaat een loonsverhoging is beloofd en dat dit al gedeeltelijk is ingevoerd en tsja...dat moet toch ergens vandaan komen (zegt men).

Gister een boottocht met de Sweet Marodia gemaakt langs de vroegere plantages. Deze boot is eigendom van Cynthia Mc Leod, de Surinaamse schrijfster ( vast bekend bij Mirjam en Vera) oa van het boek "hoe duur was de suiker?" Zij heeft van de opbrengst van haar boeken een stichting in het leven geroepen onder haar naam, die zich een boot heeft aangeschaft waarmee ze deze plantagetochten maakt voor zowel toeristen die op deze wijze financieel bijdragen, als voor leerlingen die dit als leerproject gratis krijgen aangeboden. Een mooie trip met veel mooie verhalen maar ook over de ellendige en zo wrede slaventijd is veel verteld. Deze is pas als laatste door de Nederlanders afgeschaft ergens rond 1860, wat dus inhoudt dat dat nog maar 3 generaties terug is. Nooit op deze manier bj stilgestaan dat dit pas zo kort geleden is. De wat oudere mensen hier kenden dus nog hun familieleden die als slaaf gediend hadden.

Iig. een goed initiatief deze stichting van Cynthia Mc Leod
enuuh familie Vernooij... zij was blij verrast de naam van ome Joop te horen! ( ze vroeg eerst of we misschien familie waren van een bankdirecteur Vernooij...bestaat die dan ???moeten we daar ook niet ff langs????)

Nou, over tot de orde van de dag en dat is pannekoeken eten.
Jan gaat op dit moment helemaal los in het keukentje en de eieren en meel vliegen in het rond.
Niemand die zulke pancakes kan bakken als Janneman.

Vanaf morgen gaan we met huurauto richting het westen naar Nickerie wat muggen opzoeken.(dat is ieders eerste associatie hier als je die naam noemt)

Laterrrrrt

PS Ben trouwens officeel niet-hondsdol verklaard bij de dok daar ik al een DTP heb en de hond niet diep genoeg gebeten had...vond het zelf wel diep genoeg!

Greetz van
De Bolle Van Zwolle( mijn nieuwe koosnaampje vw opgezwollen voeten van het lopen en de hitte.)
En ja, het was superheet mn om kwart over 2 toen Jan meldde " Heb 'm nog nie zù scherp gehad!"

doeg dag later
sterkte met water, kou, ijswakken ed.

• 24 Januari 2011 - 20:15

Lojanneke:

Goed informatief verhaal. Hoeveel liters zweet hebben jullie al afgetapt??? Het verslag vd prijsverhogingen en verhoging van ambtenarensalarissen staat vandaag uitvoerig in de krant. Bouterse is 'n boef dus sla zijn uitnodiging voor 'n diner maar af .Dat ie maar in de broccoli gaat liggen, die drugshandelaar!!! Heeft suriname ook nog zoiets als cultuur in de vorm van mooie, interessante gebouwen of geeft de stad Paramaribo maar 'n alledaags aanzicht met slechte wegen en veel armoe? We horen dat misschien nog wel in 'n verslag?
    Hou jullie haaks ondanks gezwollen onderdanen en gelukkig zonder hondsdolheid. Tot dan, houdoe
    Groetjes van PAma

• 25 Januari 2011 - 18:25

Ici:

Lonenjan, ik vind het zo leuk weer die ouwe klets van Lon te horen (lezen). Maakt niet uit waarover het gaat, ditmaal Surinamibo, maar het is altijd fun. Pas op voor die wasjmasjien! Trouwens, de Niers stond zo hoog dat ze jullie kelder hebben moeten leegpompen en alle mooie wijnen hebben moeten wegflikkeren! (en ook ander niet meer te bepalen spul) Misschien wat exporteren vanuit Mariparibo?
    Groet, ici en ML

• 25 Januari 2011 - 18:25