Rode ibissen en rattevallen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu Rode ibissen en rattevallen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu

Rode ibissen en rattevallen

Door: lonenjan

Blijf op de hoogte en volg Lonneke van Welie

27 Januari 2011 | Suriname, Paramaribo

Hotel Seabreeze (joh) in Nikerie. Ik zet het tv-tje aan voor het slapen gaan, komt er een dramatische reklame voorbij van een dooie rat in een muizeval met daaronder muziek van The Doors met "this is the end"...je wordt helemaal meegesleept in het drama totdat plots... de rat het toch nog schijnt te doen...en gaat gewichtsheffen met de klem vd muizeval, erg knap. Er wordt nu een vrolijk muziekje ingezet en ik ben oprecht blij en een tikje jaloers op de rat met zo'n conditie. Dan hoor je een mevrouw 1 of ander rattegif aanprijzen met de tekst dat het ook anders kan!!!Verkoopadres:onze buren in Paramaribo!!!Dus wie nog wat bestellen wil.....

Zoals ik al eerder zei zitten we in het westen des lands na echt een super mooie route via de Oost-westverbinding die als een geasfalteerde weg door het bos loopt, zoals ze hier jungleland noemen. Af en toe tref je een slapend dorpje aan, verstopt in de kokos waar je doorheen bent voordat je het doorhebt.(een flinke stofwolk achterlatend met onze nieuwste aanwinst Toyota Platz)
Het landschap verandert geleidelijk in een vlakke Hollandse polder (zonder koeien). Jungle is vervangen door enorme rijstvelden, die ingezaaid worden door kleine vliegtuigjes die je af en aan ziet vliegen.

Nikerie, deze stad waar mn Hindoestanen wonen,(wat garant staat voor lekker eten) is Surinaamse 2e economische stad, met maar liefst uuuh...ff tellen...1 kruispunt met verkeerslicht.
Da's dan weer 1 meer als in Dreumel.
Het hotel waarin we zitten bestaat uit een bed zo hard als beton, een wc-potje waarvoor je op de hurken moet en een koude douche met een piepklien straaltje die omhoog sproeit, Jan springt zich een bult!
Maar ze zijn weer `s super aardig en gezelli hier in het hotel en dus blijven we vooral hangen.

Gister met een klein motorbootje de Bigi-Pan opgeweest, een beschermd natuurgebied met een meer vol met vogels en NEE ik zal nooit een goeie vogelaar worden, daar word ik niet wild van. Maar er zaten hier knalrode ibissen (nichtjes vd flamingo) echt super mooie fluoriserende dudes, die hun kleurtje danken aan het eten van garnaaltjes en krabbetjes. (Dan hadden karlijn en Dennis toch ook allang rood moeten aanlopen, maar goed)
De gids vertelde me dat de Rode Ibis beschermd is, tralalalalala, 5 minuten later zie ik 2 stropers een rood dingske uit de lucht knallen..."tsja" zegt de gids, "die Surinamers eten nou eenmaal alles!"
Met vergunning mag er gejaagd worden in de Bigi-Pan en we kwamen dan ook een bootje tegen met wat agenten en jagers die samen met een 10 literfles whiskey het jachtseizoen gingen openen. Een goeie combi, vonden we, whiskey en guns!

Dan nu nog snel ff de voetbaluitslagen van district Nickerie:
Zundapp Boys- Voorburg 1- 0
Locomotief- Zoelen 1- 0
The Brothers- Ellen 1- 1

Knap werk van Ellen!.
Jan is voor Zoelen en gedraagt zich als fan van het eerste uur. Zelf vind ik Zoelen erg onsporty-spice en ga dan ook voor de Brothers (zeg maar Bro's)
Wordt vervolgd.

Hou het kort vandaag want we gaan nu spelen op een bananenplantage dus gegroet X
en houd die kelders droog jongens!

• 29 Januari 2011 - 08:11

E-man En ExT-woman:

Amsterdam. Koud maar helder en zonnig. We zijn al sings 6.15 uur wakker. Want op zaterdag ochtend wil ik de documentaire van Cousteau natuurlijk nie missen, en die is er vroeg bij (rtl4, voor de liefhebber). Een relaxte start vh weekend. Na koffie, koffie en nog meer koffie zijn we intusen bij life 4 you aan beland (bij gebrek aan beter) en is het tijd om een ontbijtje te bakken. Zojuist mochten mw W.C. Pot en J.A.M. Pot zichzelf introduceren op tv (enige namen)........breakie breakie, excuses, ..... moet er ff tussenuit......sorry...... komt van al die koffie..... to be continued....pffff.....rennen.....

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

suriname