Van Holy Phagwa tot holy church - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu Van Holy Phagwa tot holy church - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu

Van Holy Phagwa tot holy church

Door: lon eigus

Blijf op de hoogte en volg Lonneke van Welie

18 Maart 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo ola,

Zoooo, we zijn weer een dikke week, veel zonnenschijn en een huwelijksaanzoek nog voor 8 uur in de ochtend in de supermarkt (door welliswaar een zwerver) verder en m´n haar heeft nog steeds hulkgroene tinten, en ik moet zeggen, het staat me bijzonder goed !

Afgelopen week was mijn laatste werkweek bij UP. Het was een gezellige werkplek maar t`is wel weer mooi geweest. Sowieso hakt het er wel in om met deze met temperaturen en luchtvochtigheid te werken en daarnaast werden de hobbelpaarden uiteindelijk m´n nachtmerries!

Volgende week is m´n laatste weekje in Su en dus wil ik nog even bij enkele organisaties rond- en meesnuffelen. Maandag kan ik een dagje meedraaien bij een dagopvang voor gehandicapte kinderen. Ik was er van de week even namens UP en daar was een 1 armig kleutertje me toch een partij fanatiek met d´r stompje op een xylofoon aan het spelen....ik was gelijk verknocht aan dit muzikale spectakel...dit concert krijgt dus een vervolg..

Kom zojuist van de Chinees af (lees supercoop) om aldaar de zoon des huizes "Nederlandse les" te geven. Hij gaat met z´n 15 jaar niet meer naar school meen ik te begrijpen...maar misschien nog wel naar de avondschool waar veel gebruik van wordt gemaakt.
De "les" bestaat uit een gezellige avondwandeling langs de winkelschappen terwijl hij om de Nederlandse productnamen vraagt. De volgende dag komt hij trots z´n geleerde woorden vertellen, erg grappig (al blijft hij de laatste dagen wel behoorlijk hangen in het woord "touw" )
Ook als ik wat nodig heb wat niet direct standaard is zoals wasknijpers, tape....dan gaan we ras aan de hints maar vaak liggen we dan qua begrip mijlenver uitelkaar...ik beeld vrolijk een klamboe uit en hij komt enthousiast aanzetten met een lekkere warme deken! Oké dan leert hij dus wel 2 woorden in 1 klap!
De meeste Chinezen hier, en dat zijn er nogal wat, spreken weinig tot geen Nederlands, zijn erg op zichzelf en runnen oha een winkel, eigenlijk altijd een supermarkt met wat kleding en veelal Chinese plastic artikelen van "beregoeie" kwaliteit. Ze zitten hier om de 100 meter en zijn bijna 24/7 open, harde werkers dus.

Gisteravond ben ik met m´n 2 Belse buurmeiden lekker bij de Koreaan wezen happen oa een "bimbambom" gerecht...ik kan niet anders zeggen dan "Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm".
Super lekker....daarna aan de coctailtjes bij de Zanzibar..."Babbelkousjes" wel te verstaan, en vervolgens kon ik nix nakkes nada meer verstaan! Bij het minst geringste achtergrondgeluid of andere nevengeluiden vallen bij mij de hamers stil en slaan de slakkenhuizen op hol....oftewel ik word doof! Ik bedoel écht doof! Bij elke zin..."whaaaat hèèèj?"
Help, kroegen met lawaai is voor mij dus uit ? en dus dacht ik vandaag "Kom, laat ik de rust s opzoeken......"

En dus heb ik een kerkdienst bijgewoond in de St Paulus en Petruskathedraal. De grootste kathedraal van Zuid Amerika en grootste houten kathedraal wereldwijd...naar eigen zeggen. Hij heeft een opvallend geel kleurtje, een prachtig exemplaar. Vroeger stond op die plek een Joods theater, maar de Joden verkochten deze locatie aan de kaholieken die om het theater heen zijn gaan bouwen waardoor er veel Joodse motieven en ornamenten bewaard zijn gebleven. Mooie combi toch?
Ik was er, na een partij struikel- en haastwerk, veel te vroeg. (Ook voor het eerst!) Dan maar gauw naar de McDonalds ekkes een Whoppertje naar binnen schuiven...en zo geschiede...en daar zat ik in dan uiteindelijk mooi op tijd (ikke!) braaf in de kerkbank met m´n mooie witte blousje helemaal onder de ketchup....een hamburgerwalm om me heen en een veel te volle buik.
Maar Jesus (hoe toepasselijk) wat was het mooi en sfeervol. Dacht ff in een A-film terecht te zijn gekomen.
De kathedraal is zowel van buiten als van binnen, dus ook het interieur compleet van hout en heeft mooie grote ramen die allemaal geopend waren en er dus een heerlijk briesje naar binnen waaide...vergezeld met een relaxte raggeasound vanuit de verte, samen met een lekkere luchtje uit een Surinaamse keuken...

Toen de pastoor met de mis begon, bleef er gewoon lekker een muziekje meedraaien...gezelli...en toen de beste man begon te zingen door de microfoon was dit zó hard dat ik dus de slappe lach kreeg (en dat ziet dan weer zo raar uit in je eentje). Ook een klein koortje leukte de mis op, zij waren, net als ik ook te vroeg gearriveerd, maar waren zo enthousiast dat zij buiten voor de dichte kerkdeuren al waren begonnen met musiceren. Verder was het wierrookgehalte enorm... aan het begin van de mis gaf de misdienaar het wierookvat een zwier en zij is hiermee niet meer opgehouden...de hele mis lang...ANDERHALF UUR heeft ze lopen zwaaien met het spulleke!!! Maar goed dat de ramen open stonden anders had ik dit waarschijnlijk niet kunnen navertellen...
Op het eind mochten we elkaar handen schudden en "vrede" toewensen. Een vrouw die voor mij zat en die regelmatig een lelijk zuur gezicht trok tijdens de mis, wenste mij vrede toe met een allerliefste glimlach wat haar plots zo mooi maakte...wat een matamorfose...en dat alleen door een glimlachje!
Zoals ik al eerder meldde, was het een mis van anderhalf uur die op z´n Surinaams een uurtje later begon dan aangegeven was, een flinke zit dus voor een zaterdagmisje...
Gelukkig kwam m´n taxichauffeur deze keer met een snelle sportwagen, dus ik was vervolgens wel erg vlotjes thuis...
Morgenmiddag schijnt er een mooi concert in de kathedraal te zijn...dus wie weet...dat ik 2x in een etmaal naar de kerk ga....nou gullie wèr!

Bedtijd!
Het is alweer 2 uur snachts geweest, bij jullie gaat alweer de wekker voor mensen met een vroege dienst!
Ik zeg weltruste en goeiemorgen
en geniet van jullie laatste winterdagen

Doegdag X
greetz St Lon

  • 18 Maart 2012 - 07:24

    Judith:

    leuke story Lon, heeft toch altijd iets bijzonders vind ik een mis bijwonen in het buitenland...je zult toch wel weer bijna deze kant opkomen??? Ge bent al ekkes weg wah? geniet er nog maar effe van waar mogelijk en kom terug in goede gezondheid en voor mijn part met groene haren als je dat toch zo goed staat!!

  • 18 Maart 2012 - 11:51

    Mapa:

    Dansje erbij in de church? Goeie afsluiting van je werk en beter voor je oren.
    Nog effe ruiken aan andere instellingen, toekomstgericht????
    Nog 6 dagen vrijheid en dan weer gebonden, oei oei, da's wennen, Maar ik wil je nu alvast welkom heten op Nederlandse bodem.
    Geniet nog maar lekker en dan tot kijk onder Nederlandse zon.

  • 21 Maart 2012 - 14:52

    Jan:

    kerken blijven leuk. en vooral, wat gebeurt er zoal, en wat niet. in su is het toch wel iets aparts, de dansende dirigent die even tevoren nog statigheid in ultimo vertoonde.
    geniet je laatste dagen daar nog volop, hier is alles weer.............

    later gr jan

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

suriname

Recente Reisverslagen:

02 December 2015

laatste tripje

02 December 2015

Berg & Dal, Bigi Pan & dogs

02 December 2015

Suri-movie, Commewijne, Warapphakreek & Overbridge

02 December 2015

Buurt, werk en bontebloemenjurk

03 Maart 2015

In de pas zonder m´n pas
Lonneke van Welie

Actief sinds 23 Dec. 2010
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 47889

Voorgaande reizen:

08 Januari 2019 - 02 Juli 2019

Suriname & Caribien

12 Februari 2015 - 03 April 2015

Prrrrt 2

15 Januari 2012 - 25 Maart 2012

suriname

Landen bezocht: