houje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu houje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu

houje

Door: lon eigus

Blijf op de hoogte en volg Lonneke van Welie

24 Maart 2012 | Suriname, Paramaribo

Haaihaai,

Hoe bevalt springtime?
Ik ben zoetjesaan wel toe aan een verfrissend lentewindje...

Vanavond, vrijdagavond, Bibs op je radio, sterker nog...Bibs...de onderkant van je radio.
Via internet kan ik Jan & Roel live ontvangen, blijft een tikje vreemd maar zó leuk!
M´n verzoekjes van Coldplay met Paradise is inmiddels een echt Surinaams "Bibsradionummer" geworden.

Maar waar was ik, vorig weekend, concerto in de kathedralo.
Heb er weer heerlijk de slappe lach gehad.
De militaire haromonie speelde olv kapitein Reinoud.
Bij aanvang na het openingswoordje...doodse stilte...plots een geruis van achteruit de kerk...de ruis schrijdt naar voren.
Jawel, het is Kapitein Reinoud met een dirigeersttokje. Een wat oudere grote statige grijsharige man. Hij stopt pas op het altaar en daar maakt hij véle diepe buigingen alle kanten op en geeft een salut richting een overste...dit alles in grote stilte! Spanning stijgt daar deze formaliteit nogal even duurt!
En dan 123 en 1234 ....POMPOMPOM.
Alles wat van koper is, is nu blazende, wat een lawaai ineens. Kapitein Reinoud blijft nummerslang statig in de plooi totdat het koortje Michael Jackson onder handen neemt. Daar waar hij eerst strak en beheerst het ritme aangaf, staat hij nu vooral te swingen...Het stokje gaat nu alle kanten uit en wordt nu niet meer strak maar uiterst cool gehanteerd...yaeh baby yeah (en ik meen dat hij nu toch echt even vergeten is dat het voor een volle kathedraal staat te dirigeren)
Er is bijna niemand die nog stilzit en er zitten toch genoeg 70 plussers in de banken, maar vele van hen roeren oftewel het mondje of anders het kontje...Mooi!
Waarom is het bij ons toch allemaal zo strak stram en stijf? Echt, ode aan de Surinaamse swung.

Afgelopen week heb ik afgezwaaid bij UP en ben ik op enkele andere plekken wezen snuffelen oa op een dagopvang voor gehandicapte kinderen.
Vanaf het eerste moment was ik straalverliefd op deze 10 dudes & dudinnen, maar qua werk is het niet voor herhaling vatbaar!
Because....

Ben ook langs het blindeninstituut geweest waar er voor m´n neus een woordenwisseling ontstond tussen deze en genen over de vraag wie mij rondleiden moest...! DUH!!!
"Toe maar jongens, ik babbel wel ff met de stagaires!"
Oh, leuk is de shiatsumassage die er gegeven wordt door blinde masseurs.

Zo heb ik deze week langzaamaan wat afscheid genomen hier en daar.
Zo ook van Rosa, (zoals ze niet heet maar ze houdt zo van rozen en blommekes). Ze nam me mee naar haar landgoed in Commewijne, maar dat eindigde in de auto in ruzie met haar eega. Hij had een huis gekocht zonder haar medeweten welke hij laat opknappen en zij maar denken dat hun eigen huis in aanbouw prioriteit had daar dat vorig jaar juni al klaar had moeten zijn! Daar kwam zij nu in mijn bijzijn achter...oeps.
Blij was ik toen ik dus weer lekker vredig! thuis was en ik gezellig met de 3 musketiers van UP een afscheidsetentje kon nuttigen.

Ook vanavond met hen en wat aanhang Ilse´s verjaardag gevierd.
Het feestje moest zonodig weer bij mij gevierd worden, nou, zo kom ik nooit m´n hut uit!!!
Maar we hebben weer lekker gespeeld, alleen een beetje vervelend dat er op het eind plots een man met een mes achter het gordijn stond. (zie foto, mocht iemand deze man kennen of ergens signaleren...neem dan zo snel mogelijk kontakketak op met de pliesie!)

M´n reisje zit erop, morgenavond hm bedoel vanavond vlieg ik alweer aan ....

Suriname, Switi sranan kondre...wat ben je mooi...maar ook regenachtig, met vele blanke straten, bloedheet zowel schroeiend als broeiend, land van mooie grote rivieren met zijn kleine bootjes, een lekkere groene tuin, enorme pompelmoezen, houtzagerijen met de naam "Nooit gedacht" en supermarkt "Ja toch"! zoveel zwerfhonden, broodjes pom, moksi alesie, zuurzak, pitjil met té lekkere pindasaus, warungs, de beroemde Waterkant, de swingende discobus, diverse indianenstammen, schildpadden, gezellig volk, eeuwenoude palmentuin, bomvol auto´s en geen fietspaden, een Chinees op elke hoek, Europese stagaires, zoveel bevolkingsgroepen, tolerantie...een synagoge en moskee naast elkaar in de straat en het hoekje om en je staat weer voor een kathedraal..., kikkers padden ratten kakkerlakken spinnen als kanonnen.... de Blokker, een heftige geschiedenis, Parbobiertjes van 1 liter, in 1 kwartaal 3 verschillende nieuwjaarsdagen, sula´s, popjes van kaaimannen en piranhas, ... nouja, ik kan nog wel ff doorgaan, maar ik ga slapen en droom gewoon lekker verder over nieuwe plannetjes.....

Met dank aan Jan en de 3 musketiers van UP die m´n verblijf lekker opgeleukt hebben (alsof het nog niet leuk genoeg was)

Brasa X Lon


  • 24 Maart 2012 - 07:21

    Yuri Anne Leyon Farr:

    goeje reis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 25 Maart 2012 - 18:31

    Fleur :

    Goede reis Lon! En wat kun jij toch super leuk schrijven!!!!

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

suriname

Recente Reisverslagen:

02 December 2015

laatste tripje

02 December 2015

Berg & Dal, Bigi Pan & dogs

02 December 2015

Suri-movie, Commewijne, Warapphakreek & Overbridge

02 December 2015

Buurt, werk en bontebloemenjurk

03 Maart 2015

In de pas zonder m´n pas
Lonneke van Welie

Actief sinds 23 Dec. 2010
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 47889

Voorgaande reizen:

08 Januari 2019 - 02 Juli 2019

Suriname & Caribien

12 Februari 2015 - 03 April 2015

Prrrrt 2

15 Januari 2012 - 25 Maart 2012

suriname

Landen bezocht: