Oeroeboeroe - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu Oeroeboeroe - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke van Welie Jan Vernooij - WaarBenJij.nu

Oeroeboeroe

Door: lonenjan

Blijf op de hoogte en volg Lonneke van Welie

29 Januari 2011 | Suriname, Paramaribo

"Jaja", antwoorden de mensen hier als je ze groet. Grappig. Sowieso zijn ze hier goedzwaais goedtoeters en goedlachs.

We zijn weer terug in swingend Papamamarabibo. Onderweg vanuit Nickerie hebben we overnacht in Groningen, de plek waar lang gelee de boeren, oftewel de Boeroe's vanuit Nederland zich met veel haken ogen komer kwel en tegenwerking hebben gevestigd. In het dorpje fietste een man rond die Jan telkens lachend begroette met "hé Boeroe", en zo is een bijnaam geboren!
In Groningen zijn we tevergeefs langgeweest bij een pater en non die nog op onze bezoeklijst stonden. Zij waren helaas niet huis, zo wel de huishoudster die ons de hele voorraad mango's en groententuin met hete pepers en kouseband (die meterslange sperzieboon) wilde meegeven. Hebben op onze beurt maar een lading bacovens achtergelaten die we op de bananenplantage hadden meegekregen. En zo was het dus een beetje fruit uitwisselen en wat babbelen over de laatste zuurzakkenoogst, we zitten d'r helemaal in!

Gisteravond was er in Paramaribo een feestje vd broer vd eigenareesse en zij mocht ons, DE TUIN, zoals we nu heten, meenemen. We hadden een klein intiem feestje in gedachten, maar het vond plaats in een groot luchtig complex met buffet en een band en dat laatste heeft Jan de Tuinman geweten. Tante Rosa kwam Jan "beleefd" uitnodigen voor een dansje. Ze nam direct de leiding en heeft Jan alle hoeken gaten, vloer, plafond (wat vlg Jan wel een likje verf kon gebruiken) laten zien, en dat voor een tante van 60 jaar. Vandaag liep ze dan ook knap kreupel en mopperde flink op haar papegaai.(nou heeft ze dat beestje ook wel erg verwend en dus krijst ie continu dat ie gevoerd wil worden: "Queenie wil brrrood eten, kom maarrrr." Waarop tante Rosa haar geduld verliest en boos wordt, maar 5 minuten later zie je haar ons Queeneke alweer liefdevol voeren.)
Queeneke is dus gewoon te lam te lui en te beroerd om het zelf te doen!

Nu even voor de serieuze pietjes onder ons, mochten die er zijn.
Fort Zelandia, het oudste gebouw van Paramaribo. Deze plek staat voor de oudste geschiedenis van Suri en tevens voor de zwartste blz van de jongste geschiedenis, zoals ze hier zeggen.
2 Zeeuwse kooplieden vestigden zich hier begin 1600 bij, toen nog het indianendorp Parmarbo en bouwden een fort ter bescherming. Vervolgens kwamen de Engelsen en de Fransen op de koffie om het goedje, incluis de koffie in te pikken om later Suriname weer met Nederland te ruilen tegen Nieuw Amsterdam, New York dus. Het heeft sindsdien de bestemming gehad van oa gevangenis en museum. In 1982 heeft het nationale leger olv Dhr. Bouterse tijdens de militaire staatsgreep zich het fort toegeeigend als hoofdkwartier en op deze plek zijn de verhoren, martelingen en decembermoorden gepleegd, nu 28 jaar geleden. Er staat een monument met de namen vd 15 slachtoffers, (allemaal prominente Surinamers zoals journalisten, docenten en vakbondleiders).
De rechtzaak tegen Bouterse loopt nog maar ligt nu ff stil, daar de rechter onlangs overleden is en Bouterse nu een andere rechter moet aanwijzen die het proces tegen hem moet leiden!!!!!

Dusssss.......

Nog even wat over de huizen in Su. Deze zijn veelal gebouwd in koloniale stijl. Houten huizen vaak op palen met een veranda of balkon, ramen zonder glas maar met vrolijk gordijntje of horretje. Ergens in 1800 hebben div. stadsbranden vele houten huizen vernield, zodat je bijna geen bouw van voor die tijd aantreft. Huizen zijn oha. niet zo best onderhouden, dus Jan zou hier de rest van zijn leven aan de bak kunnen.
De rijkere onder de Su. kunnen zich een stenen huis veroorloven met een fijne airco. Voor zo'n 25000 euro schijn je hier al je eigen huisje te kunnen bouwen.(is het overdenken waard!)
Verder hebben ze in Para. praktixh geen hoogbouw, wat ook wel bijzonder is voor een stad en dat maakt dat er bijna geen vieze lucht hangt, bjzonder prettig.

Nou, de enorme plensbui van zojuist is gezakt en ik ga dan ook weer lekker naar buiten.

Collega's, werken jullie wel een beetje door, wil je!
En Reno, je shirtjes slijten hier wel erg hard, zijn niet broeigevoelig.
Aan de schilders; daar links zit nog een zakker...
Christel Home sweet home!
T-woman: hoe bevalt de T?

Greetz Jan de Tuinman alias de Boeroe
en eigus X

PS De polonaise hier doe je niet achterelkaar maar naast elkaar (had je bij moeten zijn / doe het wel een x voor)

PS 2
Stond laatst bij een toilet richting Nickerie geschreven: "AUB niet op de vloer poepen."
Ben dus maar braaf op de bril gaan zitten.

Succes met kou enuuh....Daar waar jullie staan te krabben s'morgens, wrijven wij vrolijk de ochtenddauw vd ramen

Ciao X

• 29 Januari 2011 - 18:34

R En I:

Jaja Lonjan,

ik voel een tweede onderkomen opkomen....Lijkt me wel wat, een beetje dansen, fruit ruilen, fietsen, bonen eten. Maar helaas, zit er nu eventjes niet in. Kom een andre keer wel op bezoek. Moet nu krabbu!!
    Geniet er maar van en denk aan ons brrrr X R en I

• 29 Januari 2011 - 20:18

Struikrovertjes:

Nou lon, jou collega's werke zich een ongeluk, hebben de tekst van het toilet richting Nickerie overgenomen....hihi. Wij wensen jullie nog veel spannende dagen.......doeidoei

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

suriname